niedziela, 27 kwietnia 2014

Silnik 1.8 7A-FE Toyota Celica, Avensis

SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wielozaworowy (po cztery zawory na jeden cylinder), z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ 7A-FE L.B.
Średnica cylindra 81 mm
Skok tłoka 85,5 mm
Pojemność skokowa 1762 cm3
Stopień sprężania 9,5
Ciśnienie sprężania (przy n 3 250 obr/min)
- nominalne 3 1,32 MPa
- minimalne 0,981 MPa
- dopuszczalna różnica między cylindrami 0,098 MPa
Moc maksymalna 81 kW (110 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 5600 obr/min
Moment maksymalny 155 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2800 obr/min

Układ rozrządu / dwa wałki rozrządu w głowicy, podparte na pięciu łożyskach (wałek zaworów ssących) i na sześciu łożyskach (wałek zaworów wydechowych), z wałkiem zaworów wydechowych napędzanym paskiem zębatym i wałkiem zaworów ssących napędzanym od wałka zaworów wydechowych przekładnią zębatą, napinacz paska samoczynny (sprężynowy)
Luz roboczy zaworów (na zimno)
- zawór ssący 0,20 ± 0,05 mm
- zawór wydechowy 0,30 ± 0,05 mm
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu zaworów wydechowych
- typ / Gates PowerGrip HTD
- naciąg / mierzony ugięciem paska 5...6 mm pod naciskiem 20 N przyłożonym w
połowie odległości między kołami zębatymi
- wymiana / co 100 000 km

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, dwa wentylatory elektryczne sterowane termowyłącznikiem
Termostat / umieszczony przy głowicy od strony skrzynki przekładniowej
- temperatura początku otwarcia 80...84°C
- temperatura pełnego otwarcia 95°C
- skok zaworu min. 8 mm
Wentylatory / dwa, Bosch lub Denso, elektryczne, sterowane termowyłącznikiem
- temperatura włączenia 93°C
- temperatura wyłączenia 83°C
Pompa cieczy chłodzącej / napędzana paskiem wieloklinowym od wału korbowego razem z alternatorem
Pasek wieloklinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora
- naciąg / mierzony ugięciem paska w połowie odcinka między kołami pasowymi
alternatora i pompy cieczy chłodzącej pod naciskiem 98 N wynosi 7...9 mm (pasek
nowy) lub 11,5...13,5 mm (pasek używany)
Nadciśnienie otwarcia zaworu korka chłodnicy
- nominalne 74...103 kPa
- minimalne 59 kPa

Układ smarowania / pod ciśnieniem
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, umieszczona na przednim końcu wału korbowego i napędzana bezpośrednio
Ciśnienie oleju (w temperaturze oleju 80°C)
- na biegu jałowym min. 0,049 MPa
- przy 3000 obr/min 0,245...0,490 MPa
Filtr oleju / wymienny

Układ zasilania / wtryskowy, wielopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie zintegrowany z układem zapłonowym w ramach systemu sterowania silnika Toyota T-LCS (silnik na ubogą mieszankę), zawierający:
- zbiornik paliwa,
- pompę paliwa,
- filtr paliwa,
- pochłaniacz par paliwa,
- zawór elektromagnetyczny pochłaniacza par paliwa,
- przewód rozdzielczy paliwa i regulator ciśnienia,
- cztery wtryskiwacze paliwa,
- filtr powietrza,
- zespół przepustnicy z czujnikiem jej położenia i regulatorem prędkości obrotowej
biegu jałowego.
Pompa paliwa / elektryczna, umieszczona w zbiorniku paliwa, sterowana poprzez przekaźnik
Rezystancja (przy 20°C) 0,2...3 W
Filtr paliwa / umieszczony w przedziale silnika z lewej strony
- wymiana / co 60 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym
- wymiana co 45 000 km lub co 4 lata
Zespół przepustnicy / zamocowany do kolektora ssącego, zawierający czujnik położenia przepustnicy i regulator prędkości obrotowej biegu jałowego
Wtryskiwacze paliwa / cztery, elektromagnetyczne, działające parami (cyl. 1-4 oraz 2-3)
- napięcie zasilania 12 V
- rezystancja (przy 20°C) 14,1...14,9 W
- wydatek 40...50 cm3/15 s
Regulator ciśnienia paliwa / przeponowy, umieszczony przy przewodzie rozdzielczym paliwa do wtryskiwaczy, Denso
Ciśnienie paliwa (na biegu jałowym) 304...344 kPa
Ciśnienie resztkowe paliwa (po 5 min od zatrzymania
silnika) min. 167 kPa

Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny (mikroprocesorowy) bezrozdzielaczowy, tzw. bezpośredni (DIS), zintegrowany z układem wtrysku benzyny w ramach systemu sterowania silnika Toyota T-LCS, zawierający:
- dwie specjalne cewki zapłonowe,
- przewody wysokiego napięcia,
- świece zapłonowe.
Kolejność pracy 1-3-4-2
(nr 1 od strony napędu rozrządu)
Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1-4 potem 2-3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona)
Początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu
(przy 650 ± 50 obr/min - nieregulowany ręcznie) 10° ± 2° przed ZZ
Cewki zapłonowe / dwie, podwójne, zawierające moduł wzmocnienia zapłonu
Rezystancja uzwojenia wtórnego
- na zimno (-10...+50°C) 9,7...16,7 kW
- na gorąco (50...100°C) 12,4...19,6 kW
Świece zapłonowe / Denso SK20R-P13 lub NGK BKR6EP-13
Odstęp elektrod
- wartość nominalna 1,3 mm
- wartość dopuszczalna 1,3...1,4 mm

System sterowania pracą silnika / elektroniczny, mikroprocesorowy, Toyota T-LCS, zawierający:
- elektroniczne urządzenie sterujące pracą silnika,
- czujnik położenia przepustnicy,
- czujnik temperatury cieczy chłodzącej,
- czujnik temperatury zasysanego powietrza,
- czujnik spalania stukowego,
- czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,
- regulator prędkości obrotowej biegu jałowego,
- czujnik ciśnienia bezwzględnego,
- czujnik położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych,
- zawór regulacji podciśnienia,
- czujnik ubogiej mieszanki w układzie wydechowym.
Czujnik spalania stukowego / umieszczony z boku kadłuba pod kolektorem ssącym
- rezystancja minimalna mierzona między stykami
„KNK1” i masą złącza „E8” urządzenia sterującego 1 MW
Czujnik ciśnienia bezwzględnego / piezoelektryczny, umieszczony w przedziale silnika z prawej strony
- napięcie zasilania 4,5...5,5 V
- napięcie sygnału
- przy 150 mm Hg 1,2 V
- przy 450 mm Hg 2,4 V
- przy 750 mm Hg 3,6 V
Czujnik temperatury zasysanego powietrza / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony przy obudowie filtru powietrza
- rezystancja kontrolna
- przy +20°C 2...3 kW
- przy +80°C 0,2...0,4 kW
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji
- rezystancja
- przy +20°C 2...3 kW
- przy +80°C 0,2...0,4 kW
Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / obrotowy zawór elektromagnetyczny umieszczony przy zespole przepustnicy
- napięcie zasilania 9...14 V
Czujnik położenia przepustnicy / potencjometryczny, umieszczony przy obudowie przepustnicy
- napięcie sygnału
- między stykami „VTA” i „E2”
przepustnica zamknięta 0,3...0,8 V
przepustnica otwarta całkowicie 3,2...4,9 V
- rezystancja
- między stykami „1” i „3” czujnika
przepustnica zamknięta 0,2...5,7 kW
przepustnica otwarta całkowicie 2...10,2 kW
- między stykami „1” i „2” czujnika 2,5...5,9 kW
Zawór regulacji podciśnienia / elektropneumatyczny, umieszczony pod kolektorem ssącym
- rezystancja (przy 20°C) 33...39 W
Czujnik położenia wałka rozrządu zaworów wydechowych / elektromagnetyczny, umieszczony na końcu wałka rozrządu zaworów wydechowych, napędzany bezpośrednio
Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / elektromagnetyczny, umieszczony przy kole pasowym wału korbowego, współpracujący z tarczą o 34 zębach
Czujnik ubogiej mieszanki / podgrzewany elektrycznie, umieszczony przed katalizatorem spalin
- napięcie zasilania 9...14 V
- rezystancja (przy 20°C) 1,5...2,1 W
Elektroniczne urządzenie sterujące / Denso, sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi, z możliwością samodiagnozowania
Parametry kontrolne
Prędkość obrotowa biegu jałowego 650 ± 50 obr/min
(brak możliwości ręcznej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego)
Zawartość CO do 0,5%
(brak możliwości ręcznej regulacji zawartości CO w spalinach)

PODWOZIE

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, sterowane hydraulicznie
Średnica tarczy
- zewnętrzna 212 mm
- wewnętrzna 140 mm
Grubość minimalna dopuszczalna okładzin ciernych tarczy / wynosi 0,3 mm powyżej łbów nitów
Średnica cylindra
- pompy sprzęgła 15,84 mm
- wyprzęgnika sprzęgła 20,64 mm
Zużycie dopuszczalne płytek dociskowych sprężyny tarczowej
- głębokość śladów zużycia 0,5 mm
- szerokość śladów zużycia 6 mm
- różnica wysokości płytek 0,5 mm
Wysokość pedału 139,7...149,7 mm
Skok jałowy pedału 5...15 mm

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ C250
Przełożenia
- I bieg 3,545
- II bieg 1,904
- III bieg 1,310
- IV bieg 1,031
- V bieg 0,815
- bieg wsteczny 3,250
- przekładnia główna 3,941

Przeniesienie napędu / półosie nierównej długości połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą umieszczoną na prawej (dłuższej) półosi

Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa ze wspomaganiem hydraulicznym, z siłownikiem integralnym
Liczba obrotów koła kierownicy 3
Przełożenie 17,39
Promień skrętu 5,8 m
Kąt skrętu koła
- zewnętrznego 32°05c
- wewnętrznego 37°52c ± 2°
Pompa wspomagania / mechaniczna, łopatkowa, napędzana paskiem klinowym
Ciśnienie zasilania (na biegu jałowym) min. 8,238 MPa
Pasek napędu pompy wspomagania
- naciąg / mierzony ugięciem paska pod naciskiem 98 N przyłożonym w połowie
odległości między kołami pasowymi pompy wspomagania i alternatora wynosi 5...
...6 mm (pasek nowy) lub 6...8 mm (pasek używany)

Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson, z dwoma drążkami reakcyjnymi, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym
Amortyzatory / teleskopowe, dwustronnego działania
Wysokości kontrolne zawieszenia (patrz rys.)
- wysokość zawieszenia przedniego H1
(ogumienie 195/60 R 15) 201 mm
- wysokość zawieszenia tylnego H2
(ogumienie 195/60 R 15) 269 mm
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
- zbieżność (regulowana) 1 ± 2 mm (0°06c ± 12c)
- pochylenie koła (nieregulowane) -0°21c ± 45c
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 45c)
- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°20c ± 45c
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 45c)
- pochylenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 13°22c ± 45c
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Luz wzdłużny maksymalny łożyska 0,05 mm

Zawieszenie tylne / niezależne, wielowahaczowe, zawierające po dwa wahacze poprzeczne (dolne) i po jednym wahaczu wleczonym, sprężyny śrubowe współosiowe z amortyzatorami (golenie resorujące), ze stabilizatorem poprzecznym prętowym
Wysokości kontrolne zawieszenia (patrz rys.)
- wysokość zawieszenia przedniego H1
(ogumienie 195/60 R 15) 201 mm
- wysokość zawieszenia tylnego H2
(ogumienie 195/60 R 15) 269 mm
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
- zbieżność (regulowana) 2 ± 2 mm (0°12c ± 12c)
- pochylenie koła (nieregulowane) -0°31c ± 30c
(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 45c)
Piasta koła tylnego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym tworzącym całość z piastą koła
Luz wzdłużny maksymalny łożyska 0,05 mm

Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z urządzeniem przeciwblokującym ABS
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym typu FN i tarczami wentylowanymi
Średnica zewnętrzna tarczy 260 mm
Grubość tarczy
- nominalna 25 mm
- minimalna dopuszczalna 23 mm
Grubość nakładek ciernych
- nominalna (bez płytki) 12 mm
- minimalna dopuszczalna (bez płytki) 1 mm
Średnica cylindra zacisku 57 mm
Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk
Średnica robocza bębna
- nominalna 228,6 mm
- maksymalna po naprawie 229,6 mm
Grubość okładzin
- nominalna 4 mm
- minimalna dopuszczalna 1 mm
Luz między szczękami i bębnem 0,6 mm
Średnica cylinderka 20,64 mm

Pompa hamulcowa / w układzie tandem
Średnica cylindra 23,81 mm
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe
Średnica tłoka 228,6 mm (9’’)
Wysokość pedału 139,8...149,8 mm
Skok jałowy pedału 1...6 mm

Układ przeciwblokujący / ABS Bosch, sterowany elektronicznie
Hydrauliczny zespół sterowania / zawierający elektrozawory regulacji ciśnienia, pompę hydrauliczną i akumulator ciśnienia, umieszczony w przedziale silnika
Czujniki prędkości kół / cztery (po jednym na każde koło)

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

Koła i ogumienie
Obręcze / 5,5 J x 15
Ogumienie / 195/60 R 15
Ciśnienie w ogumieniu
- przy prędkości do 160 km/h
- przód 0,22 MPa
- tył 0,22 MPa
- przy prędkości ponad 160 km/h
- przód 0,24 MPa
- tył 0,26 MPa

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

Akumulator / 12 V 32 A×h lub 12 V 48 A×h, minus na masie

Alternator / 12 V 960 W, z wbudowanym regulatorem elektronicznym
Rezystancja wirnika 2,8...3 W
Średnica pierścieni ślizgowych
- nominalna 14,4 mm
- minimalna dopuszczalna 12,8 mm
Wystawanie szczotek
- nominalne 10,5 mm
- minimalne dopuszczalne 1,5 mm
Napięcie regulowane (przy 25°C) 13,9...15,1 V
Pasek wieloklinowy / napędu pompy cieczy chłodzącej i alternatora
- naciąg / mierzony ugięciem paska w połowie odcinka między kołami pasowymi
alternatora i pompy cieczy chłodzącej pod naciskiem 98 N wynosi 7...9 mm (pasek
nowy) lub 11,5...13,5 mm (pasek używany)

Rozrusznik / 12 V 1,1 kW

Bezpieczniki
- w skrzynce wewnątrz nadwozia (w tablicy rozdzielczej)
- małej mocy / 3 ´ (12 V, 5 A), 1 ´ (12 V, 7,5 A), 4 ´ (12 V, 10 A), 3 ´ (12 V, 15 A),
2 ´ (12 V, 20 A), 1 ´ (12 V, 30 A)
- dużej mocy / 1 ´ (12 V, 30 A), 2 ´ (12 V, 40 A)
- w skrzynce wewnątrz nadwozia (pod tablicą rozdzielczą z lewej strony - wersje z
klimatyzacją) / 1 ´ (12 V, 5 A)
- w skrzynce w przedziale silnika po lewej stronie
- małej mocy / 1 ´ (12 V, 5 A), 1 ´ (12 V, 7,5 A), 3 ´ (12 V, 10 A), 3 ´ (12 V, 15 A),
2 ´ (12 V, 30 A)
- dużej mocy / 1 ´ (12 V, 30 A), 1 ´ (12 V, 40 A), 1 ´ (12 V, 50 A)

Żarówki
- świateł drogowych H7 55 W
- świateł mijania H7 55 W
- świateł pozycyjnych przednich 5 W
- świateł przeciwmgłowych przednich H7 55 W
- kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W
- kierunkowskazów bocznych 5 W
- świateł hamowania 21 W
- świateł pozycyjnych tylnych 5 W
- świateł cofania 21 W
- świateł tylnych przeciwmgłowych 21 W
- dodatkowego światła hamowania 21 W
- oświetlenia tablicy rejestracyjnej 5 W

Momenty dokręcania
- śrub głowicy
- 1. etap 29 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- 3. etap dokręcić o 90°
- pokryw łożysk wałków rozrządu 13 N×m
- pokrywy głowicy 6 N×m
- śrub pokryw łożysk głównych 60 N×m
- śrub pokryw łożysk korbowych
- 1. etap 29 N×m
- 2. etap dokręcić o 90°
- śrub koła zamachowego 78 N×m
- koła pasowego wału korbowego 118 N×m
- koła zębatego pasowego wałka rozrządu 59 N×m
- napinacza paska zębatego 37 N×m
- tylnej pokrywy kadłuba 9,3 N×m
- obudowy paska zębatego 7,4 N×m
- pompy oleju do kadłuba 21 N×m
- przewodu rozdzielczego paliwa wtryskiwaczy do głowicy 9,3 N×m
- zespołu pompy paliwa do zbiornika 4 N×m
- górnej śruby mocowania alternatora 58 N×m
- kolektora wydechowego 34 N×m
- dolnej śruby mocowania alternatora 18 N×m
- czujnika położenia wałka rozrządu zaworów
wydechowych do głowicy 9,3 N×m
- czujnika spalania stukowego do kadłuba 44 N×m
- czujnika położenia i prędkości obrotowej
wału korbowego do obudowy pompy oleju 9,3 N×m
- korka spustu cieczy chłodzącej do kadłuba 34 N×m
- miski olejowej 5 N×m
- korka spustu oleju silnika 34 N×m
- kolektora ssącego do głowicy 19 N×m
- obudowy przepustnicy do kolektora ssącego 22 N×m
- wspornika kolektora ssącego do kolektora 19 N×m
- wspornika kolektora ssącego do kadłuba 39 N×m
- wspornika cewki zapłonowej 18 N×m
- cewki zapłonowej do wspornika 9,8 N×m
- świec zapłonowych 23 N×m
- śrub kół 103 N×m

Masy
- własna
- nadwozie 4-drzwiowe 1205...1320 kg
- nadwozie 5-drzwiowe 1225...1310 kg
- całkowita 1760 kg
- maksymalna przyczepy niehamowanej 500 kg
- maksymalna przyczepy hamowanej 1300 kg

Pojemności
- zbiornik paliwa 60 dm3
- układ smarowania 3,5 dm3 + 0,2 dm3 (filtr)
- układ chłodzenia 6,2 dm3
- skrzynka przekładniowa 1,9 dm3
- układ hamulcowy ok. 0,6 dm3
- układ sterowania sprzęgła ok. 0,4 dm3
- układ kierowniczy ze wspomaganiem 0,8 dm3

Materiały eksploatacyjne
Paliwo / benzyna bezołowiowa o LO min. 95
Olej silnikowy / wg API SH lub SJ, SAE 5W 30 do 15W 40, wymiana co 15 000 km lub co 1 rok (z filtrem)
Olej przekładniowy / wg API GL4 lub GL5, SAE 75W 90, sprawdzanie poziomu co 45 000 km lub co 4 lata (bez konieczności okresowej wymiany)
Płyn chłodzący / mieszanina specjalnej cieczy niezamarzającej i wody destylowanej (po 50%), wymiana po 60 000 km, potem co 30 000 km lub co 3 lata
Płyn hamulcowy / SAE J1703 DOT 3, wymiana co 30 000 km lub co 2 lata
Olej w układzie kierowniczym ze wspomaganiem / ATF Dexron II lub ATF Dexron III, sprawdzanie poziomu co 15 000 km lub co 1 rok (bez konieczności okresowej wymiany)

Zużycie paliwa
- przy 90 km/h 6,2 dm3/100 km
- przy 120 km/h 7,4 dm3/100 km
- w cyklu miejskim 9,6 dm3/100 km

Prędkość maksymalna 195 km/h

8 komentarzy:

  1. Przydatna rzecz, nie raz już moja starą ave uratowała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie ja się niestety nie znam na samych silnikach ale z całą pewnością jest to coś istotnego. Muszę za to to przyznać, że jak przeczytałem wpis https://kioskpolis.pl/cesjonariusz/ to już teraz wiem dokładnie kim w ogóle jest cesjonariusz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety ja aż tak na mechanice się nie znam i zresztą dla mnie najważniejszą sprawą jest to aby moje auto było jak najdłużej sprawne. Właśnie dlatego wiem, że mogę od razu każdemu polecić doskonałą pomoc drogową https://www.pomocdrogowalublin.pl/ która już mnie wielokrotnie uratowała z opresji.

    OdpowiedzUsuń
  5. W sumie ja chcę jeszcze powiedzieć, że przede wszystkim gdy chodzi właśnie o pomoc drogową to na pewno fajnie jest wiedzieć po kogo dzwonić. Akurat ja jestem zdania, że świetnie współpracuje się zawsze z https://holowanie.i-poznan.pl/ i to są moim zdaniem bardzo ważne sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Awaria na drodze może zdarzyć się każdemu z nas, dlatego warto mieć pewność, że mamy zaufaną firmę pomocy drogowej. Jarex24 to profesjonaliści, którzy oferują szybką i skuteczną pomoc w przypadku awarii. Jeśli chcesz mieć pewność, że w razie problemu będziesz w dobrych rękach, odwiedź https://jarex24.pl/ i skorzystaj z ich usług.

    OdpowiedzUsuń