III. Opis instalacji wtrysku gazu z elektroniką we
wszystkich wariantach linii: STAG-SDO, STAG-a, STAG-30D
Samochodowa instalacja gazowa LPG jest alternatywnym źródłem zasilania
układu napędowego w paliwo gazowe. Gaz w stanie ciekłym (LPG czyli propan - butan) pod ciśnieniem
ok. 10 barów, wypływa ze zbiornika poprzez wielozawór i przewodem ciśnieniowym
zostaje poprowadzony do komory silnika, gdzie przez elektrozawór dostaje się do
reduktora ciśnienia. Reduktor - parownik zmniejsza ciśnienie gazu do ok. 2
barów i dzięki temu następuje zmiana stanu skupienia z ciekłego na gazowy.
Aby
taka zmiana była możliwa, reduktor jest dodatkowo ogrzewany płynem chłodniczym
silnika auta. Następnie gaz przez filtr fazy gazowej dostaje się do wtryskiwaczy,
których wylot jest skierowany w miejscu bliskim wylotowi wtryskiwaczy benzyny.
Po przełączeniu na zasilanie silnika gazem wtryskiwacze wtryskują gaz do
silnika synchronicznie, w stosunku do teoretycznego wtrysku benzyny. Całością
sterowania zarządza mikroprocesorowy sterownik wtrysku gazu STAG
Sterowniki
wtrysku gazu we wszystkich wariantach linii 5TAG-SOO,
STAG-4, BTAG-30D są wyposażone w autorskie oprogramowanie AC SA Sterowniki kontrolują
czasy otwarcia wtryskiwaczy benzynowych i wprowadzają niezbędne korekty
wymagane przy zmianie sposobu zasilania auta. Całość procesu odbywa się
synchronicznie ze sterowaniem wtrysku benzyny przez komputer auta, co daje
gwarancję stałej kontroli systemu nad warunkami pracy silnika, emisją spalin i
zapewnia optymalne warunki pracy katalizatora spalin. Taki sposób sterowania
wtryskiem gazu, optymalnie wykorzystuje algorytmy sterowania nowoczesnych
komputerów benzynowych, wyposażonych w systemy diagnozy OBD i nie
powoduje konfliktów między systemami.
IV. Obsługa i eksploatacja samochodu z układem sterującym
we wszystkich wariantach linii: STAG-200, STAG-4, STAG-3DO
OBSŁUGA PRZEŁĄCZNIKA BENZYNA/GAZ.
1.
Opis przełącznika Benzyna/Gaz
Jedynym elementem służącym do
komunikacji kierowcy ze strownikiem STAG jest przełącznik Benzyna/Gaz (B/G).
® Wskaźnik poziomu gazu - wskazuje poziom gazu w zbiorniku LPG.
Poziom rezerwy sygnalizowany jest
świeceniem czerwonej diody, cztery zielone diody oznaczają stopień napełnienia
zbiornika.
(g) Dioda sygnalizacyjna - wskazuje tryb pracy instalacji LPG:
• wygaszona (tryb BENZYNA) - informacja, że silnik zasilany
jest benzyną,
• wolno miga (tryb AUTO) - silnik uruchamia się na benzynie,
a po osiągnięciu ustawionych parametrów układ przełączy się automatycznie na
zasilanie LPG,
• szybko miga (tryb AWARYJNY) - np. brak gazu, usterka instalacji LPG; silnik zasilany jest benzyną
• świeci (tryb GAZ) - silnik zasilany jest gazem.
2, Programowanie rodzaju paliwa.
*» Sterownik w trybie BENZYNA:
- wyłączyć stacyjkę,
- włączyć zapłon bez uruchamiania
silnika,
- naciskać przycisk B/G do momentu gdy dioda sygnalizacyjna
zgaśnie,
- wyłączyć stacyjkę.
Uwaga: Silnik zasilany będzie tylko benzyną
Sterownik w trybie AUTO:
- wyłączyć stacyjkę,
- włączyć zapłon bez uruchamiania
silnika,
- naciskać przycisk B/G do momentu gdy dioda sygnalizacyjna
zacznie migać,
- wyłączyć stacyjkę.
Uwaga: Każde kolejne uruchomienie silnika
będzie się odbywać w trybie AUTO
3. Informacyjne sygnały dźwiękowe
generowane przez przełącznik B/G
- trzy krótkie sygnały dźwiękowe i
jeden długi - błąd sterownika,
- trzy krótkie sygnały dźwiękowe -
brak gazu w zbiorniku.
Uwaga: Wskaźnik poziomu gazu pokazuje
aktualny poziom gazu w zbiorniku po przełączeniu zasilania silnika na gaz, ze
względu na dużą bezwładność gazu w zbiorniku, oraz możliwości techniczne układu
pomiarowego,
diody pełnego wskazania mogą gasnąć nieproporcjonalnie do
faktycznego stanu gazu, a wskazanie rezerwy należy traktować jako orientacyjne.
IV. Obsługa i eksploatacja samochodu z układem sterującym
we wszystkich wariantach linii: STAG-S0Q, stag-4,
stag-300
Awaryjne uruchomienie silnika na
gazie:
- przycisnąć B/G przy wyłączonej stacyjce,
- trzymając wciśnięty B/G uruchomić silnik.
UWAGA! Uruchomienie awaryjne jest
możliwe tylko przy dodatnich temperaturach powietrza i prawidłowym montażu
instalacji linii STAG-SOO, STAG-4, STAG-300 Po uruchomieniu awaryjnym należy
odczekać, aż silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy!
W
przeciwnym wypadku może dojść do zamarznięcia reduktora i nawet do uszkodzenia silnika!
Objawy wyczerpania gazu:
- dźwiękowy - trzy krótkie sygnały,
miganie DIODY SYGNALIZACYJNEJ, obok przycisku B/G.
warunkiem bezpiecznej eksploatacji
instalacji gazowej jest systematyczna kontrola stanu technicznego: reduktora,
zaworów, połączeń przewodów i wymiana filtrów, w ramach Okresowych Przeglądów
Obsługowych, dokonywanych w warsztatach posiadających uprawnienia do montażu
samochodowych instalacji gazowych,
w przypadku stwierdzenia
jakichkolwiek nieszczelności instalacji gazowej należy zakręcić zawory
znajdujące się w plastikowej obudowie zbiornika lub pod pokrywą wewnątrz
zbiornika gazu i udać się do uprawnionego warsztatu,
zbiornik gazowy powinien być
zabezpieczony np. przed przedmiotami mogącymi przesuwać się po podłodze
bagażnika oraz innymi uszkodzeniami mechanicznymi. Należy pamiętać że samochód
z instalacją gazową ma ładowność pomniejszoną o ciężar zbiornika,
garaż pojazdu z
instalacją gazową powinien być odpowiednio wentylowany, a wyloty wentylacyjne
powinny się znajdować w najniższym punkcie garażu, wynika to z faktu, iż
propan-butan jest cięższy od powietrza i gromadzi się przy podłożu,
zabrania się przeprowadzania prób
rozruchu pojazdu na gazie bez użycia rozrusznika np. poprzez holowanie,
zbiornik benzyny powinien być zawsze
napełniony w minimum 1/4 swej pojemności aby nie doszło do uszkodzenia pompy
benzyny,
zaleca
się sprawdzanie działania benzynowego systemu paliwowego co 5000 km, w tym celu
należy przejechać samochodem na benzynie dystans ok. 100 km w różnych warunkach
drogowych.
samodzielnych napraw i regulacji
instalacji gazowej, lokalizacji nieszczelności za pomocą płomienia, przepełniania
zbiornika powyżej 80%
objętości, podgrzewania zbiornika,
■»
eksploatacji instalacji po stwierdzeniu nieszczelności lub innej awarii.
Przeglądy okresowe - pozwalają nie tylko na zwiększenie
trwałości i niezawodności samochodowej instalacji gazowej, ale również na
zmniejszenie kosztów utrzymania jej poprawnego działania. Przeglądy te nie zastępują
przeglądów okresowych przewidzianych przez producenta samochodu i powinny być
wykonywane niezależnie z wymaganą przez niego częstotliwością. W ramach
przeglądów okresowych dokonywana jest kontrola połączeń przewodów
ciśnieniowych, wymiana filtra gazu płynnego i fazy lotnej (nie dotyczy
przeglądu po 1000 km), odczytanie parametrów pracy programem diagnostycznym.
Pierwszy przegląd - jest to pierwszy przegląd okresowy po przejechaniu 1000
(± 100 km) od zamontowania instalacji.Wykonuje go bezpłatnie warsztat, który
dokonał montażu samochodowej instalacji gazowej.
Przegląd
okresowy - kolejne przeglądy okresowe są wykonywane odpłatnie i powinny być
dokonywane co 10 000 km (± 500 km) lub co 12 miesięcy (± 1 miesiąc) /w
zależności co nastąpi wcześniej/ przez warsztaty posiadające uprawnienia do
montażu samochodowych instalacji gazowych.
1. Podstawą skorzystania z uprawnień
gwarancyjnych jest posiadanie oryginału prawidłowo wypełnionej książki
gwarancyjnej oraz oryginału wyciągu ze świadectwa homologacji sposobu montażu.
2. Gwarantem w stosunku do Klienta jest
warsztat montujący instalację, który wykonuje usługi związane z gwarancją:
-
elektroniki
STAG
i części
mechanicznych (reduktor i wtryskiwacze) produkowanych przez AC SA ujawnione w
okresie 24 miesięcy od daty instalacji bez limitu kilometrów, lecz nie dłużej
niż 36 miesięcy od daty produkcji (data produkcji
i instalacji jest zapisana w pamięci
sterownika, w przypadku części mechanicznych data produkcji znajduje się na
plombie gwarancyjnej),
-
elektroniki
STAG
oznaczonej jako „STAG-4 QBDX i „STAG-4 QBDX BASIC"
produkowanej
przez
AC
SA ujawnione w okresie 48 miesięcy od daty instalacji bez limitu kilometrów,
lecz nie dłużej niż 60 miesięcy od daty produkcji (data produkcji i instalacji
jest zapisana w pamięci sterownika),
-
części
mechanicznych innych producentów (reduktor i wtryskiwacze) kupionych od AC SA
wraz z elektroniką STAG ujawnione w okresie 12 miesięcy od daty instalacji, nie
dłużej jednak niż 24 miesiące od daty produkcji (znajdującej się na plombie
gwarancyjnej).
3. Stroną zobowiązaną do wykonania
bezpłatnych usług związanych z gwarancją jest warsztat, który zamontował
przedmiotową instalację.
4.
Gwarancja
na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza
uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
Zasady gwarancji
1.
Gwarancja
dotyczy dobrego funkcjonowania samochodowej instalacji gazowej w pojeździe w
którym została zamontowana i obowiązuje wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Wady produkcyjne elementów
instalacji AC SA powinny zostać usunięte, a niesprawne elementy instalacji
naprawione w ciągu 30 dni od daty pisemnego zgłoszenia awarii w zakładzie,
który ją zamontował.
3. Za usterki i uszkodzenia wynikające
z wadliwego montażu AC SA nie ponosi odpowiedzialności.
4. Utrata uprawnień gwarancyjnych
następuje w przypadku:
-
niedotrzymania
terminu okresowych przeglądów,
-
uszkodzeń
mechanicznych elementów instalacji,
- naruszenia plomb lub zewnętrznych elementów regulacyjnych,
niestosowania
się do zaleceń zawartych w instrukcji obsługi.
5, Wadliwy element instalacji AC SA
powinien zostać dostarczony do Działu Kontroli jakości AC SA przez warsztat, w
którym dokonano zgłoszenia usterki. Dostawy takiej dokonuje warsztat za
pośrednictwem dystrybutorów AC SA. W przypadku wad produkcyjnych podzespołów
instalacji,
AC SA zobowiązuje się do naprawy
reklamowanych części w terminie:
- 14 dni roboczych liczonych od daty
dostarczenia do siedziby firmy - elementy elektroniczne,
- 30 dni roboczych liczonych od daty
dostarczenia do siedziby firmy - elementy mechaniczne.
Og
ra n i cze n i a/wyłącze n i a.
1. Gwarancja nie obejmuje skutków
normalnego zużycia eksploatacyjnego części składowych instalacji.
2.
Gwarancji
nie podlegają produkty modyfikowane, naprawiane, zastępowane lub w inny sposób
naruszone przez Klienta lub osoby trzecie bez uzyskania pisemnej zgody ze
strony AC SA
3. Uszkodzenia spowodowane
zanieczyszczonym paliwem gazowym.
4.
Gwarant
nie refunduje różnicy ceny gazu LPG, CNG / benzyna w przypadku konieczności
jazdy na benzynie (np. naprawa, kontrola lub przegląd instalacji).
5.
AC SA
nie odpowiada za uszkodzenia spowodowane złym stanem technicznym silnika lub
jego oprzyrządowania, a w tym:
- niesprawnością układu rozrządu,
- niesprawnością układu zapłonowego,
- niesprawnością układu wydechowego,
- zanieczyszczeniem wkładu filtra
powietrza,
- złym stanem świec zapłonowych i
przewodów wysokiego napięcia.
6. AC SA jak i warsztat montujący
samochodową instalację gazową nie odpowiada
za
uszkodzenie podzespołów silnika, pompy paliwa, wtryskiwaczy benzyny oraz cewek
wysokiego napięcia.
Utrata gwarancji.
Nabywca traci uprawnienia z tytułu
gwarancji w przypadku:
1. Nieprzestrzegania zaleceń zawartych
w Instrukcji Obsługi i Książce Gwarancyjnej w z;ikri-\ln im.iwhIIi. ■ i eksploatacji, konserwacji i
regulacji,
2. Niewykonania po określonych
przebiegach lub w odpowiednim czasie obowiązujących obslmi Im hi , ■ i
i braku ich potwierdzenia w Książce
Gwarancyjnej,
3. Nieprzestrzegania odpowiedniego
stanu technicznego pojazdu, a w szczególności sprawni iv i < < < ■ i zapłonowych, sondy lambda, katalizatora,
przewodów wysokiego napięcia,
4. Dokonania samodzielnych zmian bądź
regulacji w instalacji gazowej.
Dokonywanie
regulacji lub kontroli na życzenie użytkownika w przypadku stwierdzenia
prawidłowi"!' -
funkcjonowania
instalacji gazowej jest odpłatne.
UWAGA! Instalacja LPG/CNG montowana w samochodzie jest
alternatywnym układem zasilani, t
Podstawowym paliwem jest benzyna,
której ilość należy stale utrzymywać na poziomie minimum
1/4 pojemności zbiornika.
Dobry wpis. Ja od niedawna jeżdzę na instalacji BRC SQ32. Poza tym, warto wiedzieć, że silnik zasilany gazem zwiększa swoją żywotność.
OdpowiedzUsuńJa na wiosnę planuję montować gaz i też rozważam właśnie instalację BRC. Pytałam współpracowników głównie mężczyzn tych co się nieco na motoryzacji znają i też wskazywali właśnie tę.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuńJa nie mam takiego systemu i mój samochód po prostu jeździ na benzynę. Muszę za to przyznać, że całkiem niedawno także miałam okazję skorzystać z pomocy drogowej https://kuta-autoserwis.pl/ ponieważ mój samochód nagle stanął i nie chciał się już uruchomić.
OdpowiedzUsuńNiestety ja również się na tym całkowicie nie znam więc na dobrą sprawę nie mogę nic na ten temat powiedzieć. Za to każdemu polecam przeczytanie wpisu https://kioskpolis.pl/kradziez-pojazdu/ ponieważ akurat kradzieże pojazdów nadal się zdarzają.
OdpowiedzUsuńJa posiadam w dwóch autach instalacje LPG stać i jestem zadowolony polecam
OdpowiedzUsuńStag
UsuńJa niestety nie miałem okazji posiadać takiego rozwiązania więc również ciężko jest mi cokolwiek powiedzieć. Wiem właśnie dlatego, że posiadanie przy sobie numeru do pomocy drogowej https://www.pomocdrogowalublin.pl/ jest niezwykle ważne.
OdpowiedzUsuńGdy chodzi tak naprawdę o same samochody to dla mnie również bardzo ważnym jest to aby wiedzieć co robić gdy nasze auto nie będzie chciało ruszyć. Najlepiej w takich momentach jest zadzwonić po pomoc drogową https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ i ja właśnie tak robię.
OdpowiedzUsuńTakże dla mnie te kwestie są raczej niezrozumiałe i chcę jeszcze dodać, że od jakiegoś czasu najbardziej zastanawiałem się jak sobie poradzić z awarią pojazdu na drodze. W każdym razie ja wam polecam kontakt do doskonałej pomocy drogowej https://pomocdrogowa.tychy.pl/ która jest świetną opcją.
OdpowiedzUsuńŚwietna obsługa klienta i wydajność to cechy, które wyróżniają https://transport-gdansk.pl/. Ich zespół pomógł mi w organizacji skomplikowanego transportu towarów. Komunikacja była płynna, a realizacja zamówienia przebiegła bez problemów. Jestem pod wrażeniem ich profesjonalizmu i zdecydowanie polecam ich usługi.
OdpowiedzUsuńBez wątpienia instalacja gazowa to dobra inwestycja. Można tanio podróżować nie tracąc na mocy przy dobrze zrobionej instalacji. Szczególnie teraz przy wysokich cenach innych paliw jest to niezwykle opłacalne.
OdpowiedzUsuńGdy moje auto odmówiło posłuszeństwa na środku autostrady, pierwsza myśl o długim oczekiwaniu na pomoc wydawała się nieunikniona. Jednak dzięki https://kuta-autoserwis.pl/, moje obawy szybko zniknęły. Zespół przybył w rekordowym czasie, a ich profesjonalizm i skuteczność w rozwiązaniu problemu przeszły moje najśmielsze oczekiwania. To było dla mnie wielkie ułatwienie w trudnej sytuacji. Zdecydowanie polecam ich usługi wszystkim, którzy potrzebują szybkiej i skutecznej pomocy drogowej.
OdpowiedzUsuńOstatnio, kiedy mój samochód odmówił posłuszeństwa na autostradzie, pierwszą myślą było wezwanie pomocy drogowej. Zdecydowałem się na usługi, które znalazłem pod linkiem: https://pomocdrogowagdansk.pl/, i był to strzał w dziesiątkę. Ekipa przybyła bardzo szybko, a mechanik był nie tylko wysoce kompetentny, ale też niezwykle uprzejmy, co w stresującej sytuacji jest nieocenione. Dzięki ich pomocy szybko wróciłem na drogę. Polecam ich każdemu, kto ceni sobie profesjonalizm i ludzkie podejście.
OdpowiedzUsuńZbiornik gazowy podziemny to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy potrzebują przechowywać gaz, taki jak LPG czy DME, w bezpieczny i dyskretny sposób. Podziemne instalacje nie tylko oszczędzają przestrzeń, ale również zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo dzięki swojej lokalizacji. Stalowa konstrukcja zbiornika jest wysoce odporna na korozję i uszkodzenia, co zapewnia długotrwałą i bezawaryjną eksploatację, spełniając wszelkie normy bezpieczeństwa.
OdpowiedzUsuń